ویژه گی های حضرت امیرالمومنین علی(ع) ،ازتولد تاشهادت

Print Friendly and PDF

بسم الله الرحمن الرحیم

ویژه گی های حضرت امیرالمومنین علی(ع) ،ازتولد تاشهادت

به مناسبت شهادت امام علی (ع)

ازکعبه تامحراب

على (علیه السلام) در دامان كعبه گرامى گام نهاد و خانه يكتاپرستى را از آثار بت و بتكده پاك كرد و در خانه خدا (مسجد كوفه) هنگامى كه خون پاكش بر جسته ‏ترين شعار توحيد و دادگرى را نقش صفحه محراب كرد، ولبانش مترنم به ذکر فُضتُ بِرَبِ الکَعبَه. گشت، روح بلند و مواجش به ملكوت آسمانها اوج گرفت، و چشمى، كه در خانه خدا به صفحه گيتى گشوده شده بود، در خانه خدا نيز بسته شده و ميان اين دو حد، فاصله زندگى او بود كه همچون فروغى كه از خاور الوهيت بتابد، دايم متوجه مبدأ لايزالی بوده، ولحظه ی غافل نشد تا در دامن باختر ابديت آرام گرفت.

علی(ع) مولود کعبه ازنظرمورخین شیعه وسنی

بنا به نوشته مورخين اسلامی اعم ازشیعه وسنی ولادت على عليه السلام در روز جمعه 13 رجب در سال سى‏ام عام الفيل (1) بطرز عجيب و بي سابقه‏اى در درون كعبه يعنى خانه خدا بوقوع پيوست،محقق دانشمند حجة الاسلام نير سروده زیبای دارد:

اى آنكه حريم كعبه كاشانه تست‏ 
بطحا صدف گوهر يكدانه تست‏ 
گر مولد تو بكعبه آمد چه عجب‏ 
اى نجل خليل خانه خود خانه تست

اوافتخارنسب هاشمی است

پدر آنحضرت ابو طالب فرزند عبد المطلب بن هاشم بن عبد مناف و مادرش هم فاطمه دختر اسد بن هاشم بود بنا بر اين على عليه السلام از هر دو طرف هاشمى نسب است(2)

اما ولادت اين مولود عظیم الشأن؛ مانند ولادت ساير كودكان بسادگى و بطور عادى نبود بلكه با تحولات عجيب و معنوى توأم بوده است مادر اين طفل،  پیرو دین جدش ابراهیم خلیل (ع) و خدا پرست بوده و با دين حنيف ابراهيم زندگى مي كرد. اونه تنها یک خداپرست معمولی بوده بلکه ازبا لاترین معرفت  ومعنویت برخوردار بود که برای دیگران قابل درک نبود، پيوسته بدرگاه خدا مناجات كرده و تقاضا مي نمود كه وضع اين حمل را بر او آسان گرداند زيرا تا باين كودك حامله بود خود را مستغرق در نور الهى ميديد و گوئى از ملكوت اعلى به وى الهام شده بود كه اين طفل با ساير موا ليد فرق بسيار دارد.

شيخ صدوق و فتال نيشابورى از يزيد بن قعنب روايت كرده‏اند كه گفت من با عباس بن عبد المطلب و گروهى از عبد العزى در كنار خانه خدا نشسته بوديم كه فاطمه بنت اسد مادر امير المؤمنين در حاليكه نه ماه باو آبستن بود و درد مخاض داشت آمد و گفت خدايا من بتو و بدانچه از رسولان و كتابها از جانب تو آمده‏اند ايمان دارم و سخن جدم ابراهيم خليل را تصديق ميكنم و اوست كه اين بيت عتيق را بنا نهاده است بحق آنكه اين خانه را ساخته و بحق مولودى كه در شكم من است ولادت او را بر من آسان گردان ، يزيد بن قعنب گويد ما بچشم خودديديم كه خانه كعبه از پشت(مستجار) شكافت و فاطمه بدرون خانه رفت و از چشم ما پنهان گرديد و ديوار بهم آمد چون خواستيم قفل درب خانه را باز كنيم گشوده نشد لذا دانستيم كه اين كار از امر خداى عز و جل است و فاطمه پس از چهار روز بيرون آمد و در حاليكه کودک را در روى دست داشت گفت:

 من بر همه زنهاى گذشته برترى دارم زيرا آسيه خدا را به پنهانى پرستيد در آنجا كه پرستش خدا جز از روى ناچارى خوب نبود و مريم دختر عمران نخل خشك را بدست خود جنبانيد تا از خرماى تازه چيد و خورد(و هنگاميكه در بيت المقدس او را درد مخاض گرفت ندا رسيد كه از اينجا بيرون شو اينجا عبادتگاه است و زايشگاه نيست) و من داخل خانه خدا شدم و از ميوه‏هاى بهشتى و بار و برگ آنها خوردم و چون خواستم بيرون آيم هاتفى ندا كرد اى فاطمه نام او را على بگذار كه او على است و خداوند على الاعلى می فرمايد:

 من نام او را از نام خود گرفتم و بادب خود تأديبش كردم و او را بغامض علم خود آگاه گردانيدم و اوست كه بتها را از خانه من مي شكند و اوست كه در بام خانه‏ام اذان گويد و مرا تقديس و تمجيد نمايد خوشا بر كسيكه او را دوست دارد و فرمانش برد و واى بر كسى كه او را دشمن دارد و نافرمانيش كند. (3)

 

و چنين افتخار منحصر به فردى كه براى على عليه السلام در اثر ولادت در اندرون كعبه حاصل شده است بر احدى از عموم افراد بشر چه در گذشته و چه در آينده بدست نيامده است و اين سخن حقيقتى است كه مورخین اسلام اعم ازشیعه واهل سنت، بدان اقرار و اعتراف دارند چنانكه ابن صباغ مالكى در فصول المهمه گويد:

 و لم يولد فى البيت الحرام قبله احد سواه و هى فضيلة خصه الله تعالى بها اجلالا له و اعلاء لمرتبته و اظهارا لتكرمته. (4)

 

يعنى پيش از آنحضرت احدى در خانه كعبه ولادت نيافت مگر خود او واين فضيلتى است كه خداى تعالى به على عليه السلام اختصاص داده تا مردم مرتبه بلند او را بشناسند و از او تجليل و تكريم نمايند.

در جلد نهم بحار در مورد وجه تسميه آن حضرت بعلى چنين نوشته شده است كه چون ابوطالب طفل را از مادرش گرفت بسينه خود چسباند و دست فاطمه را گرفته و بسوى ابطح آمد و به پيشگاه خداوند تعالى چنين مناجات نمود.

 يا رب هذا الغسق الدجى‏ 
و القمر المبتلج المضى‏ء 
بين لنا من حكمك المقضى‏ 
ماذا ترى فى اسم ذا الصبى.(5)

 

هاتفى ندا كرد:

خصصتما بالولد الزكى‏ 
و الطاهر المنتجب الرضى‏ 
فاسمه من شامخ على‏ 
على اشتق من العلى(6)

 تولدامام ازنظردانشمندمعروف اهل سنت.

از علماى بزرگ ومنصف اهل سنت نيز در كتب خود بهمين مطلب اشاره كرده‏اند و محمد بن يوسف گنجى شافعى با تغيير چند لفظ و كلمه در كفاية الطالب چنين مي نويسد كه در پاسخ تقاضاى ابوطالب ندائى برخاست و اين دو بيت را گفت.

يا اهل بيت المصطفى النبى‏ 
خصصتم بالولد الزكى‏ 
ان اسمه من شامخ العلى‏ 
على اشتق من العلى (7)

مادرم اسمم حیدرگذاشت

و در بعضى روايات آمده است كه فاطمه بنت اسد پس از وضع حمل(پيش از اينكه بوسيله نداى غيبى نام او على گذاشته شود) نام كودك را حيدر نهاد و هنگاميكه او را قنداق كرده بدست شوهر خود ميداد گفت خذه فانه حيدرة و بهمين جهت آنحضرت در غزوه خيبر بمرحب پهلوان معروف يهود فرمود
انا الذى سمتنى امى حيدرة

ضرغام اجام و ليث قسورة (8)

و چون نام آنحضرت على گذاشته شد نام حيدر جزو ساير القاب بر او اطلاق گرديد و از القاب مشهورش حيدر و اسد الله و مرتضى و امير المؤمنين و اخو رسول الله بوده و كنيه آنجناب ابو الحسن و ابوتراب است.

مولود کعبه از نظر اهل سنت

1. حاکم نيشابوري- متوفاي 405 هجري و معاصر با شيخ مفيد (ره) - در مستدرک، ج3، ص483 مي گويد:

فقد تواترت الاخبار ان فاطمة بنت أسد ولدت أميرالمؤمنين علي بن أبي طالب كرم الله وجهه في جوف الكعبة.

روايات متواتري است که فاطمه بنت اسد، حضرت علي (عليه السلام) را در درون کعبه به دنيا آورده است.

المستدرك , حاكم نيشابوري , ج3 , ص483 ذيل ترجمه حكيم بن حزام .

روايت تواتر، از ديدگاه اهل سنت، به منزله قرآن است. يعني اگر کسي روايت متواتر را انکار کند، گويا آيه اي از آيات قرآن را انکار کرده است.

اين سخن از يک شخصيت برجسته اهل سنت است به نام حاکم نيشابوري که ذهبي در حق او مي گويد:امام المحدثين؛ پيشواي محدثين است.

تذکره الحفاظ ذهبي، ج3، ص1093

ابوالفداء که از شخصيت هاي رجال شناس اهل سنت است،درباره حاکم نیشابوری مي گويد:امام اهل الحديث في عصره ؛حاکم نيشابوري، پيشواي اهل حديث در عصر خويش بوده است.

المختصر في احوال البشر، حوادث 405

خير الدين زرکلي، که از بزرگان وهابي است، در کتاب الاعلام، ج6، 227 در شرح حال حاکم نيشابوري مي گويد:

من اکابر حفاظ الحديث و هو اعلم الناس بصحيح الحديث و تنجيزه عن سقيمه.

از بزرگترين حافظان حديث است. عالم ترين انسان ها است به حديث صحیح از ناصحيح است.

طبقات الشافعيه سبکي، ج4، ص155، وفيات الاعيان ابن خلکان، ج3، ص408 - شرح مواهب اللدنيه زرقاني ، ج1، ص302 - جامع الاصول ابن اثير، ج1، ص92

2. حافظ گنجي - که از علماي شافعي مذهب است و متوفاي 658 هجري- مي گويد:

ولد اميرالمومنين علي بن أبي طالب بمکه في بيت الله الحرام ليله الجمعه لثلث عشرة ليلة خلت من رجب سنة ثلثين من عام الفيل و لم يولد قبله و لا بعده مولود في بيت الله الحرام سواه إكراما له بذلك و إجلالا لمحله في التعظيم

امير مؤمنان عليه السلام شب جمعه سيزده رجب ، سال سيم بعد از واقعه عام الفيل در داخل خانه خدا به دنيا آمد . كسي پيش از آن حضرت و بعد از آن در داخل خانه كعبه به دنيا نيامده است و اين از فضائل اختصاصي آن حضرت است كه خداوند به جهت بزرگداشت مقام او عطا كرده است .

الگنجي الشافعي ، أبي عبد الله محمد بن يوسف بن محمد القرشي ، كفاية‌ الطالب في مناقب علي بن أبي طالب ، ص407 ، الباب السابع في مولده عليه السلام ، ناشر : دار أحياء تراث اهل البيت (ع) ، طهران ، الطبعة‌ الثالثة ، 1404هـ ، 1362 ش .

حاجي خليفة، صاحب کشف الظنون، از گنجي شافعي به شيخ الحافظ تعبير مي کند .کشف الظنون، ج2، ص1497

عمر رضا کحاله - از علماي معاصر اهل سنت -، از گنجي شافعي، با عظمت ياد مي کند و او را از فضلا به حساب مي آورد و از آثار او کفاية الطالب را مي شمارد.

3. دهلوي - چندين نفر به نام دهلوي داريم. يکي شاه ولي الله دهلوي است و يکي هم عبد العزيز دهلوي، صاحب کتاب التحفة الاثني عشرية في الرد على الشيعة است که در حقيقت فحش نامه اي است عليه شيعه؛ که مرحوم مير حامد حسين (ره) در عبقات، جواب دندان شکني داده که تاکنون کسي نسبت به جواب هاي ايشان، پاسخي نتوانسته بدهد.

احمد بن عبدالرحيم، پدر ايشان است و معروف به شاه ولي الله دهلوي، متوفاي 1176 است که در کتاب إزالة الخفاء، ج2، ص251 قضيه ولادت اميرالمومنين (عليه السلام) در درون کعبه را مطرح مي کند و به عنوان يک امر قطعي و مسلم محسوب مي کند:

تواترت الأخبار إن فاطمة بنت أسد ولدت أمير المؤمنين عليا في جوف الكعبة فإنه ولد في يوم الجمعة ثالث عشر من شهر رجب بعد عام الفيل بثلثين سنة في الكعبة و لم يولد فيها أحد سواه قبله و لا بعده.

أخبار به تواتر رسيده است كه فاطمه بنت أسد در كعبه أمير المؤمنين علي را به دنيا آورد . أو روز جمعه 13 رجب ...

 4.آلوسي، متوفاي1270 است که برای اهل سنت و وهابيت، چهره شناخته شده است. بنابر آنچه که خود خيرالدين زرکلي ترجمه مي کند، مي گويد:

کان سلفي الاعتقاد، مجتهدا، تقلد الافتاء ببلده سنة 1248.

آلوسي از نظر اعتقاد، وهابي و سلفي است. مفتي شهرش در سال 1248 بود.

الاعلام، ج7، ص176

همين جناب آلوسي، وقتي به قضيه ولادت اميرالمومنين (عليه السلام) در کعبه مي رسد، مي گويد:

کون الامير کرم الله وجهه ولد في بيته، اَمرٌ مَشهور في الدنيا و ذکر في کتب الفريقين السنه و الشيعه ... و لم يشتهر وضع غيره كرم الله وجهه كما اشتهر وضعه بل لم تتفق الكلمةعليه، وما أحرى بإمام الأئمة أن يكون وضعه فيما هو قبلة للمؤمنين ؟ وسبحان من يضع الأشياء في مواضعها وهو أحكم الحاكمين .

اينکه اميرالمومنين (عليه السلام) در درون کعبه به دنيا آمده است، شهرت جهاني دارد و در کتاب هاي شيعه و سني آمده است. غير از اميرالمومنين (عليه السلام)، براي کسي همچنين اتفاق نظري نيست که در درون کعبه به دنيا آمده باشدوجه افتخاري براي امام أئمّه است كه در جائي كه قبله مؤمنين است به دنيا آمده باشد ؟ سبحان خداوندي كه أشياء را در مكان مناسبش مي كذارد .

آلوسي در شرح الخريدة الغيبية في شرح القصيدة العينية، لعبد الباقي أفندي العمري، ص15و در ص 75 بعد أز كلام الأفندي العمري مي گويد :

وأنت أنت الذي حطت له قدم * في موضع يده الرحمن قد وضعا

وقيل : أحب عليه الصلاة والسلام ( يعني عليا ) أن يكافئ الكعبة حيث ولد في بطنها بوضع الصنم عن ظهرها فإنها كما ورد في بعض الآثار كانت تشتكي إلى الله تعالى عبادة الأصنام حولها وتقول : أي رب حتى متى تعبد هذه الأصنام حولي ؟ والله تعالى يعدها بتطهيرها من ذلك ا ه‍ .

كفته شده : كه أو (سلام وصلوات بر أو باد) -يعني علي- دوست داشت كه كعبه را مشرّف وأز كعبه قدرداني كند با أفتادن بت ها أز روي آن جائي كه أو در داخلش به دنيا آمده است , همانطور كه در بعضي آثار ذكر شده است كه كعبه به خداوند (تبارك وتعالى) أز برستيدن بت ها شكايت مي كرد ومي گفت : خداوندا تا كي اين بت ها نزديك من برستش مي شوند ؟ خدا هم وعده ميداد كه كعبه را أز بت ها پاک كند .

5.  سبط ابن جوزي(متوفاي 654هـدارد:

وروي أن فاطمة بنت أسد كانت تطوف بالبيت وهي حامل بعلي (ع) فضربها الطلق ففتح لها باب الكعبة فدخلت فوضتعه فيها .

روايت شده است كه فاطمه بنت أسد ، در حالي كه باردار بود ، خانه خدا را طواف مي‌كرد ، درد زايمان او را فراگرفت ، در خانه كعبه به روي او باز شد ، پس داخل خانه كعبه شد و فرزندش را به دنيا آ‌ورد .

سبط بن الجوزي الحنفي ، شمس الدين أبوالمظفر يوسف بن فرغلي بن عبد الله البغدادي ، تذكرة الخواص ، ص 20 ، ناشر : مؤسسة أهل البيت  ـ  بيروت ، 1401هـ ـ 1981م .

6. علي بن الحسين مسعودي ، مورخ و اديب مشهور شافعي مذهب (متوفاي346هـ) دارد:

در باره ولادت امير مؤمنان عليه السلام در خانه كعبه مي‌فرمايد :

وكان مولده في الكَعبة .

محل تولد علي عليه السلام ، خانه كعبه است .

پى‏ نوشتها

(1). حبشى‏هاى فيل سوار كه باصحاب فيل سوار كه باصحاب فيل مشهورند تحت فرماندهى ابرهه براى ويران كردن كعبه بمكه آمده بودند كه خداوند همه آنها را هلاك نمود و خود ابرهه نيز آخرين نفر بود كه بهلاكت رسيد چنانكه در قرآن كريم فرمايد: (ألم تر كيف فعل ربك باصحاب الفيل؟) اعراب حجاز آن سال را مبارك شمرده و نامش را عام الفيل گذاشتند و ولادت نبى اكرم نيز در همانسال بوده است تا مدت این  واقعه مبدأ تاريخ  قرارگرفت.

«2». ابوطالب پيش از ولادت على عليه السلام داراى سه پسر ديگر هم بود كه به ترتيب عبارتند از طالب،عقيل، جعفر.

(3).امالى صدوق مجلس 27 حديث 9ـروضة الواعظين جلد 1 ص 76ـبحار الانوار جلد 35 ص 8ـ كشف الغمه ص .19

 (4).فصول المهمه ص .14

(5). اى پروردگار صاحب شب تاريك و ماه نور دهنده از حكم مقضى خود براى ما آشكار كن كه اسم اين كودك را چه بگذاريم.

 (6) . شما دو نفر (ابوطالب و فاطمه) اختصاص يافتيد بفرزند پاكيزه و برگزيده و پسنديده پس نام او على است و على از نام خداوند على الاعلى مشتق شده است.

(7).  ينابيع المودة باب 56 ص 255 ـكفاية الطالب ص .406

(8). من آن كسم كه مادرم نام مرا حيدر نهاد، شير بيشه‏ام چنان شيرى كه زورمند و پنجه افكن باشد.

 

 

نظرات

ارسال نظر

ایمیل شما قابل مشاهده عموم نخواهد بود